Кои са най-предпочитаните социални придобивки от служители хоум офис?
1.11.2022
COVID-19 доведе до множество промени. Някои от тях се оказаха временно явление, но други от тях, изглежда, се превърнаха в част от новото нормално. Една от тези промени е именно работата от вкъщи или т.нар. home office.
Как дистанционната работа промени предпочитанията на хората за социални придобивки?
Преди пандемията това беше практика основно в ИТ компаниите, където служителите имаха възможност да избират дни за работа от вкъщи. Сега голяма част от компаниите решиха да запазят тази форма на работа, дори и да не са от ИТ сектора. Очевидно работата от разстояние има много предимства за служителите, като може би най-голямото е спестеното време за път от и до офиса. Друго предимство е гъвкавостта, която служителят има, свързана с началото и края на работния ден.
Както е и при всичко друго в живота, тук също имаме положителни и отрицателни страни. Един от недостатъците на работата от вкъщи е, че човек има достъп почти непрекъснато до храна. Това води до често похапване, включително на нездравословни храни. Преработването е друг голям страничен ефект, породено от факта, че човек не прави обичайните паузи, както когато е с колеги в офиса и работното време вкъщи не е нормирано. Именно това поражда и съществено промени у желанията на служителите за по-различни социални придобивки.
Популярни възможности, избрани от работодателите, са:
- Практикуване на даден спорт - работата от вкъщи дава възможност за по-дълга почивка по средата на работния ден.
- Еднократна помощ за покупка на офис оборудване или техника. Домът на служителя е вече и негов офис.
- Дигитални социални придобивки. Физическите форми на парично стимулиране отстъпват пред дигиталните решения. Това е така, тъй като те може да се използват за записване в различни онлайн курсове и обучения, покриване на разходи за различни абонаменти - както професионални, така и свързани със забавление.
- Стимули за семейно забавление, вместо тийм билдинги.
Като цяло промените са изцяло породени от новия начин на работа, защото офисът и домът се превърнаха в едно. Плащанията са все повече онлайн, обученията също, а времето с колегите е виртуално.
Най-предпочитаните социални придобивки от служителите хоум офис
Гъвкаво работно време
Възможността да подобрят своя баланс между работа и свободно време е една от най-ценните придобивки за служителите. Това включва и допълнителна платена отпуска, тъй като проучвания сочат, че служителите работят повече, когато са вкъщи. Много от тях не усещат работата от вкъщи по начина, по който я усещат в офиса и не слагат край на работния ден, както биха го направили, когато трябва да си тръгнат от офис. Това е и причината да имат необходимост от допълнителни дни отпуск, за да се предпазят от т.н. синдром на прегаряне - “бърнаут”. По същия начин те биха искали да могат да вземат 2 или 3 часа почивка в средата на работния ден, за да могат да спортуват или просто да направят разходка в парка. За работодателя не е необходимо да се притеснява дали те работят достатъчно, ако в екипа има ясни измерители за ефективността. Вече съществуват и различни софтуерни решения, които измерват производителността дори в дистанционна среда.
Дигитални карти
За да намалят риска от контакти с непознати, а и заради по-голямото удобство, много от хората предпочетоха онлайн търговията пред традиционната. Дори хранителни стоки и тези за бита вече се поръчват онлайн. Доставкaтa на храна от ресторанти и заведения за бързо хранене до вкъщи се превърна в нещо напълно нормално. Дрехи, спортни стоки, аксесоари се поръчваха онлайн и преди пандемията. Всичко това доведе до намаляване употребата на пари в брой, а дори и на физическите дебитни или кредитни карти. Реално, за да направиш поръчка в онлайн магазин, не ти е необходима физическа карта или пари в брой, достатъчно е да имаш номера на картата, с която плащаш. Развитието на дигиталните портфейли като Apple pay и Google pay, накара много хора да дигитализират картите си и да не ползват пластиките за плащания дори и във физическите магазини. Все по-често ще виждате хора, които заплащат за дадена услуга или стока със своя телефон или smart часовник.
Това е и една от причините да създадем нашата виртуална социална придобивка – виртуална карта за подарък Pluxee. Чрез нея работодателите имат възможност да поощряват служителите си с такъв тип виртуални карти.
Програми за развитие на умения
Неудобството да работиш от вкъщи понякога е свързано и с невъзможността да се споделят неформално знания. Почивките за кафе често водят до обмяна на ценна професионална информация. Затова служителите, които работят от вкъщи, желаят да развиват своите професионални умения в областта, в която работят чрез курсове. Добрата новина е, че пандемията принуди много престижни университети и институти в света да се дигитализират и да започнат предлагането на онлайн курсове и обучения. В допълнение, платформи като Coursera и Udemy претърпяха истински бум, а в списъците им за курсове могат да се намерят наистина всички възможни теми, на съвсем достъпни цени.
Професионално оборудване
Много директори и мениджъри човешки ресурси споделят, че в началото на пандемията са били силно притеснени от възможностите на служителите да започнат да работят от вкъщи. Колко от нас са очаквали, че ще им се наложи да прекарват 40 и повече часа седмично у дома, седнали пред лаптоп или компютър? Не са много хората, които имаха удобно бюро и офис стол вкъщи. Затова и повечето компании проявиха гъвкавост и дадоха стипендии или ваучери, с които служителите да си закупят по своя преценка компютърен стол, бюро, или някаква техника, с която да направят своя дом подходящ за работа.
Абонаменти
Това, че на повечето служители не им се налага да губят между час и два да пътуват до офиса и обратно, им даде възможност да четат повече научни материали или да слушат повече подкасти и аудио книги, свързани с подобряване на тяхната квалификация. Цените на абонаментите на подобни научни източници варират от 100 до 400-500 лв. Когато работодателят поеме подобен разход, това изключително се цени от служителите.
Преживяване със семейството
Преди пандемията корпоративните партита и тиймбилдинги бяха чакани с интерес от цялата фирма, но както с много други аспекти на фирмената култура, така и в тази сфера настъпиха множество промени и ограничения. Като естествен заместител, тези от служителите, които имат собствено семейство, предпочетоха да заложат на преживявания заедно с него – екскурзии, разходки в планината, пикници и т.н., станаха все по-честа практика. Съответно много работодатели, които полагат истински грижи за своя най-ценен ресурс, проявиха инициативност и започнаха да предоставят подобни социални придобивки – ваучери, с които служителя може да си закупи екскурзия, преживяване, спортна и туристическа екипировка.
Пандемията вече затихва, но много от възникналите промени ще си останат. Затова работодателите се очаква да проявят гъвкавост, за да запазят своите служители.
Ако искате да научите още полезна информация, разгледайте Как да изградим добра работодателска марка или Увеличение на ваучерите за храна на 200 лв. месечно.