Електронни ваучери за храна: всичко, което трябва да знаете като работодател
8.12.2023
Ти си работодател и знаеш, че от 1 януари 2024 г. започна дигитализацията на ваучерите за храна, но не си запознат с детайли по темата? Или си човекът, който се грижи за социалните придобивки на екипа, но това е само една от многото ти задачи от безкраен списък?
Знаем, че промяната идва с много въпроси, затова решихме да направим този процес по-лек като събрахме на едно място отговорите на най-често задаваните въпроси от фирми, свързани с въвеждането да дигитални ваучери за храна.
Какво предстои?
- Въвеждането на електронни ваучери за храна стартира официално от януари 2024 г.
- Периодът от до 30 юни 2024 г. е преходен - всеки работодател има свободата да избере хартиени или електронни ваучери да предостави на служителите си.
- От 1 юли 2024 г. вече няма да се издават ваучери за храна по Наредба 7 на хартия – операторите ще издават само дигитални. Работодателите ще трябва да преминат изцяло към поръчка на е-ваучери за служителите си.
Важно е да знаете:
- Електронните ваучери се предоставят под формата на карта (физическа или виртуална) на служителите;
- Картите се зареждат изцяло онлайн от работодателя;
- Ваучерите остават 100% освободени от данъци и осигуровки в размер до 200 лв. месечно на служител. С нашият калкулатор за ваучери за храна можете лесно да изчислите колко ще спестите;
Карта за храна Pluxee - предимствата за фирми
- Пестите време с лесна администрация – предоставяте картите еднократно, след което ги зареждате всеки месец за няколко минути през онлайн портал за администрация;
- Лесна употреба – служителите използват бързо и удобно своите електронни ваучери и правят плащания както с обикновена банкова карта;
- Бърза проверка на баланс и транзакции - служителите използват мобилно приложение (достъпно и на компютър), за да се информират за баланса и трансакциите си;
- Удобно и сигурно решение – картите на Плъкси са издадени от VISA и покриват всички международни стандарти за сигурност;
- Избирате екологично решение – карти, изработени от 99% рециклирана пластмаса.
Често задавани въпроси от работодателите
Какво представлява електронният ваучер за храна?
Както и досега, чрез ваучерите за храна работодателите предоставят на служителите си месечна сума, освободена от данъци и осигуровки, която може да бъде използвана за храна и безалкохолни напитки.
Променя се само носителят – вместо досегашните хартиени ваучери операторите ще издават карта (физическа или виртуална) за всеки служител. Работодателите превеждат сумите по картите през онлайн платформа, а служителите могат да пазаруват с тях в широка мрежа от търговски обекти.
Каква е законовата рамка?
Промените, свързани с ваучерите за храна, са регламентирани с изменения и допълнения на Закона за корпоративното подоходно облагане (ЗКПО), публикувани в държавен вестник на 01.08.2023 г.
На 28.11.2023 г. са публикувани промени в Наредба 7 на Министерство на финансите, които влизат в сила от 1 януари 2024 г. Подробности по темата можете да научите тук.
Как ще стане преходът от хартиени към електронни ваучери за храна?
За да започнете да предоставяте дигитални ваучери за храна, е необходимо да сключите нов договор с Плъкси България. За ваше удобство, това може да случи изцяло онлайн. Договорът може да се сключи предварително, а мигрaцията към електронни ваучери може да се случи, когато решите до 30.06.2024 г.
Можете да се свържете със своя акаунт мениджър или да позвъните на 0700 40 700*, за да получите информация за необходимите стъпки. Процесът е бърз, лесен и може да се осъществи изцяло онлайн.
Как мога да започна да предоставям електронни ваучери за храна за своя екип, ако досега не съм предоставял тази социална придобивка?
Ако досега не сте работили с Плъкси България, можете да изпратите запитване за оферта или да позвъните на 0700 40 700*. Наш търговски представител ще се свърже с Вас в най-кратък срок, за да ви предостави оферта.
Докога се издават хартиени ваучери за храна?
До 30 юни 2024 г. Плъкси България ще продължи да отпечатва хартиени ваучери по Наредба 7.
Мога ли да предоставя карти на част от служителите, а на останалите - ваучери на хартия?
Една компания не може да предоставя едновременно електронни и хартиени ваучери на своите служители. Когато изберете да преминете към карти, това се случва за всички членове на вашия екип.
Ще бъдат ли електронните ваучери за храна освободени от данъци?
Да. Както и хартиените ваучери, така и електронните ваучери ще бъдат освободени от данъци и осигуровки до 200 лв. на месец на служител. С тях ще могат да се купуват храна, хранителни продукти и безалкохолни напитки от обектите в мрежата на Плъкси България.
Ще бъдат ли валидни хартиените ваучери след дигитализацията?
Да. Всички хартиени ваучери, издадени до 30 юни 2024 г., важат до датата на валидност, изписана на всеки един от тях. Те ще се приемат безпроблемно в партньорската мрежа от търговски обекти на Плъкси България.
Какъв е срокът на валидност на електронните ваучери?
Подобно на хартиените ваучери, така и електронните ще имат до 1 година валидност – срок, в който трябва да бъдат използвани. Когато вашият служител харчи своите ваучери, системата автоматично използва първо сумата, заредена най-отдавна. Самата карта, по която се зареждат електронните ваучери, има валидност 5 години, т.е се подменя на всеки 5 години.
Как става поръчката и презареждането на електронните ваучери?
Бързо и онлайн!
Поръчката и презареждането на карти ще се случва през онлайн портала за карти на Плъкси България. След сключване на договор с нас и регистрация в платформата, лесно и удобно ще можете да заявите картите за своите служители, както и да ги презареждате с няколко клика всеки месец.
Как служителите ще следят наличността по своите карти?
Лесно през своето мобилно устройство!
След получаването на своята карта, всеки служител ще може да инсталира мобилното приложение Pluxee (налично в Google Play и Apple App Store), откъдето бързо и лесно да разбере наличната сума по картата, да следи история на движенията или да блокира картата си при необходимост.
Как да информирам своите служители за предстоящите промени?
Полезна информация за Вашите служители сме събрали в статията Дигитализация на ваучерите за храна: всичко, което трябва да знаеш като служител. След сключване на договор с Плъкси България ще получите и допълнителна информация, която да предоставите на своите служители, за да спестим от времето ви за по-важните неща.
Ако имате търговски обект и искате да започнете да приемате електронни ваучери, можете да прочетете статията Дигитализация на ваучерите за храна: всичко, което трябва да знаеш като търговец.
Ако имате още въпроси, можете да се свържете с нас – ще се радваме да отговорим.
*От понеделник до петък от 09:00 ч. до 18:00 ч. За обаждането може да бъде начислена такса съгласно тарифата на обслужващия ви оператор.